Den lille pige med vådservietterne i Bekaa-dalen

Optagelser af den lille pige med vådservietterne. Foto Asger G. Nielsen
Optagelser af den lille pige med vådservietterne. Foto Asger G. Nielsen

Bekaa-dalen forsvinder nærmest i hvidt. Bjergene, der omgiver dalen, er alle dækket af et flere meter tykt lag sne, og selve dalen bliver først synlig, når man har bevæget sig ned under et tæt skydække. Det kolde vejr har fået de mange militærfolk ved vagtposterne til at trække i vinteruniformerne, og overalt udgør sne og sjap nye forhindringer i en allerede besværlig færdsel.

Vi ville gerne vise danskerne, hvordan virkeligheden ser ud her. ’Den lille pige med svovlstikkerne’ var en historie, der gjorde stort indtryk på mig som barn Thomas Papapetros, dokumentarist

I en lyserød jakke, der er for tynd til at gøre sig fortjent til forstavelsen vinter, kommer en lille pige med forsigtige skridt gående imod mig. På fødderne har hun et par sorte, lidt for store sko uden skaft på, og om hver ankel kan man ane en stribet Peter Plys-sok. Med sig har hun en lille papkasse med servietter og tyggegummi, som hun holder udstrakt i armene foran sig. Hun siger ikke noget, men et par bedrøvede øjne taler sit eget tydelige sprog.

”Det er en prøve,” råber en kvinde så, og pigen bryder ud i et smil og kigger tilbage mod resten af filmholdet for at høre, hvordan hun klarede det.

Vil vise danskerne virkeligheden hos syriske flygtninge

Den 11-årige pige Malak er skuespiller i en kortfilm om forholdene for de syriske flygtningebørn, som lige nu gennemlever endnu en vinter i en teltlejr. Bag filmen står organisationen Turning Tables og deres dokumentarfilmsteam, den syriske journalist Darin Hansen, som instruerer Maleks skuespil, og dokumentaristen Thomas Papapetros, som fotograferer.

I forbindelse med en større film om den syriske borgerkrig, som Darin Hansen og Thomas Papapetros også samarbejder om, har de af flere omgange opholdt sig i grænseområderne til Syrien, blandt andet her i Bekaa-dalen i Libanon, hvor omkring 400.000 syrere har søgt tilflugt fra krigen i ders hjemland. Tilbage i et koldt januar-Danmark tog de derfor en hurtig beslutning om at bruge nogle dage på at dokumentere vinterkulden her.

”Vi ville gerne helt kort og helt simpelt vise danskerne, hvordan virkeligheden ser ud her. Jeg kom til at tænke på ’Den lille pige med svovlstikkerne’, fordi det var en historie, der gjorde stort indtryk på mig som barn, og vi talte om at lave en film inspireret af den. Få timer senere sad vi i flyet på vej til Libanon,” siger Thomas Papapetros.

Optagelser af den lille pige med vådservietterne. Foto: Asger G. Nielsen
Optagelser af den lille pige med vådservietterne. Foto: Asger G. Nielsen

Sandaler i sneen

Filmholdet bag dagens optagelser består udover de to af Abed og Ahmad, to syriske drenge fra lejren Likbir, hvor Malak også bor. Drengene er ansvarlige for at bære den lilla sportstaske med kameraudstyr, som udgør crewets meget beskedne setup. De sørger også for at holde humøret højt, når det bliver lige koldt nok at vente på, at Malek for femte gang, sætter sig vedmodigt på en trappe, fordi samme scene skal optages fra flere vinkler. De to drenge har hver lånt og iklædt sig en af Thomas’ jakker. Vinteren er barsk her, hvis man kun har det tøj, man kunne tage med sig i flugten fra sit hjem i Syrien. I lejrerne går flere både børn og voksne rundt i sandaler i sneen, fortæller Darin Hansen.

Flere end 9 millioner syrere er på flugt fra krigen i deres hjemland, og det anslås, at omkring 1,6 millioner nu opholder sig i nabolandet Libanon. Her har man fra statens side valgt ikke at oprette officielle flygtningelejre, så de flygtninge, som ikke har råd til leje et sted at bo, er overladt til interimistiske teltlejre, hvor presenninger skal holde kulden på afstand. Mange af disse lejre ligger i Bekaa Dalen, som ligger i omkring 1000 meters højde, og hvor vinteren derfor byder på betydelige mængder sne.

Sneen får de fleste forældre til at holde deres børn hjemme. Men når sneen så småt smelter, vil man igen se langt flere af disse arbejdende børn Darin Hansen, syrisk journalist

Den lille by Bar Elias ligger mindre end 10 kilometer fra grænsen til Syrien, og det er her, dagens optagelser foregår. En række teltlejre ligger side om side på marker uden for byen. Flygtningene i lejrene er overladt til nødhjælp fra FN og til det arbejde, de kan finde i området. En mand går rundt med en femliters dunk, som han ønsker rent drikkevand i. Et par børn forsøger, ligesom hovedpersonen i filmen, at sælge papirlommetørklæder eller andet for at bidrage til familiens samlede indkomst, men der er færre nu, end man ser på andre tider af året.

”Sneen får de fleste forældre til at holde deres børn hjemme disse dage. De har ikke sko og tøj til at arbejde ude i det her. Men når sneen så småt smelter, vil man igen se langt flere af disse arbejdende børn,” fortæller Darin Hansen.

Malak, som spiller den lille pige med svovlstikkerne, fik i sidste uge et par vinterstøvler fra en FN-hjælpepakke, som alle børn under 14 har fået tildelt. Før den tid havde hun to par gummisko, de sorte damesko, hun nu har på, samt et par sandaler. Alle tre par til deler hun med sin mor og storesøster.

Virkeligheden er barsk nok

I H.C. Andersens eventyr dør den lille pige til sidst af kulde, men der kommer ikke til at blive helt samme slutning på denne fortælling, fortæller Thomas Papapetros.

Den syriske journalist Darin Hansen instruerer Maleks skuespil mens dokumentaristen Thomas Papapetros, filmer filmer Malak i rollen som den Lille Pige med Svolvstikkerne. Foto: Asger G. Nielsen
Journalist Darin Hansen instruerer Maleks skuespil i rollen som den Lille Pige med Svolvstikkerne mens dokumentaristen Thomas Papapetros filmer. Foto: Asger G. Nielsen

”Karakteren i vores film skal nok ikke dø af kulde. For det er trods alt heller ikke virkeligheden her. Der har været et par eksempler på syriske flygtninge, der er døde af kulde denne vinter, men det er i pas oppe i bjergene og ikke her nede i dalen. I lejren fryser de og er nødt til at brænde, hvad end de har for at holde varmen, men de dør ikke af kulde,” siger Thomas Papapetros.

Virkeligheden kan være barsk nok, som den er. Der er ingen grund til at male billedet grummere endnu, mener han.

Men hvorfor overhovedet skabe filmen som fiktion i stedet for slet og ret at filme situationen, som den faktisk ser ud?

”Vi bliver alle sammen bombarderet med billeder og film af krigen og dens konsekvenser, men jeg tror, det er for svært at sætte sig ind i, fordi det er så fjernt. På den her måde prøver vi at skabe en historie, man kan forholde sig til, som får nogle af de her mange voldsomme oplevelser til at ligne noget, man kender fra sit eget liv. Og følelsen forældre har med at bekymre sig om sine børn og deres helbred er noget meget universelt, som jeg tror, også forældre i Danmark ville kunne forholde sig til,” siger han.

Se filmen “Den lille pige med vådservietterne”

Bagom historien

  • Filmen er en del af organisationen Turning Tables program i Jordan og Libanon, som støttes af KVINFO med midler fra Det Arabiske Initiativ og Red Barnet.
  • Turning Tables arbejder med syriske flygtningekvinder og børn i Jordan og Libanon, som gennem musikken eller filmen får mulighed for at udtrykke traumer fra den syriske borgerkrig og livet som flygtning. De lærer også at producere film og musik for selv at kunne bedrive deres egen fortalervirksomhed.
  • Darin Hansen er uddannet journalist fra Damaskus Universitet. Hun har boet i Danmark i fem år og har arbejdet på at dokumentere krigen i Syrien.
  • Thomas Papapetros er fotograf og klipper og har været med bag andre dokumentaristiske film som “Burma VJ” og “½ Revolution”.
  • Malak, Abed og Ahmad har alle deltaget i lignende projekter med Turning Tables.

Hør mere om Turning Tables arbejde med udsatte grupper i Jordan: