1 min.

Partisk mediedækning op til Egyptens valg

Foto: Rasmus Steen, IMS

Det viser en ny rapport udarbejdet af Arabic Network for Human Rights (ANHRI) og Egyptian Organisation for Human Rights (EOHR) med støtte fra International Media Support (IMS).

Organisationerne har i juli måned kigget de egyptiske mediers indledende valgdækning efter i sømmene for at undersøge kvaliteten og nyhedernes fokus. Formålet er at forbedre de egyptiske mediers professionelle standarder og at etablere etiske regelsæt og procedurer for god journalistisk skik.

Både private og statsejede aviser, nyhedshjemmesider og TV-programmer er blevet undersøgt. Det sker ved at måle og analysere sendetid og avisernes spaltelængder. Her kigges på valgdebatter, de politiske partier, det juridiske system og militærets rolle i det politiske landskab.

Rapporten finder at flere af de større medier som det stats-ejede Al-Akhbar og Al-Ahram håndterer nyhederne og det såkaldte Supreme Council of the Armed Forces på samme måde som de håndterede den tidligere Præsident Mubarak.

”Pressedækningen fra de statslige aviser har lagt sig op ad den samme partiske redaktionelle linje som tidligere, hvilket kun er i regeringsmagtens favør”, siger Mahmoud Bassiouny fra EOHR.

Forskeren Nafeesa al-Sabagh der har været med til at udarbejde rapporten forklarer den manglende forandring i medierne efter Mubaraks fald:

”De der arbejdede i de fleste statsmedier under Mubaraks regime arbejder der stadig efter revolution, trods et skift i det politiske landskab.”

IMS har støttet en lang række medie monitoreringer i regionen gennem årene før under og efter valg. I øjeblikket udføres monitorering af medierne i overgangsfasen til demokrati og i opløbet til valgene i både Egypten og Tunesien.