Foto: Photopia

Gennem kameralinsen åbnes døren til nye karrieremuligheder

Nogle har gjort det til en levevej, for andre er det stadig en hobby. En gruppe egyptiske amatørfotografer har for alvor taget kameraet til sig og håber, at det kan give dem bedre chancer på et hårdtprøvet arbejdsmarked.

Siden hun blev introduceret til fotojournalistik under et udvekslingsophold på Danmarks Journalisthøjskole for 10 år siden, har 28-årige Hala Hisham elsket at knipse løs.

Hun har de seneste år rejst verden rundt med kameraet som fast følgesvend, hvilket har bragt hende til alt fra en heksedoktor i Tanzania til et kloster i Indien.

Derfor slog Hala Hisham hurtigt til, da hun sidste år fik mulighed for at søge om optagelse på et workshopforløb i fotojournalistik og storytelling, der er tilrettelagt i samarbejde mellem Danmarks Journalisthøjskole (DMJX), Dansk-Egyptisk Dialoginstitut (DEDI) og fotoskolen Photopia i Kairo, der er den eneste af sin slags i Egypten.

Hala Hisham lærte DMJX at kende i 2010, da hun som studerende på det amerikanske universitet i Kairo fik mulighed for et læse multimediejournalistik på et udvekslingssemester i Aarhus. Privatfoto

”Jeg er selvlært, så der er meget, jeg ikke ved. På kurset her lærer jeg at strukturere min tekst og mine billeder, og jeg lærer at vise det frem for andre,” siger Hala Hashim.

Hun er uddannet fra det amerikanske universitet i Kairo og arbejder til dagligt som freelance grafisk designer og illustrator. Titlen som fotograf har hun dog ingen eksamenspapirer på.

”Udgangspunktet er at kvalificere deres storytelling, at give dem en værktøjskasse, de kan bruge ikke kun i projektet her, men også fremover. Flere af dem satser på den her workshop som et springbræt til at kunne leve af at fotografere. Og de ved godt, at de også skal kunne skrive – både større og mindre tekster og billedtekster,” siger Gitte Luk, der er lektor i journalistik og netop har været i Kairo og undervise Hala og resten af holdet.

Workshopforløbet er støttet med DAPP-midler gennem DEDI og er en videreudvikling af et mangeårigt samarbejde mellem DMJX og det amerikanske universitet i Kairo, der udover Hala Hisham har sendt en række egyptiske studerende på udveksling i Aarhus.

Sjovere at fotografere end programmere
Mens Hala Hisham stadig drømmer om at kunne leve af at fotografere, har en anden af deltagerne på workshopforløbet allerede gjort det til en levevej.

Det gælder den 29-årige Peter Loza. Han er uddannet programmør, men har valgt at sadle om.

“Skrive-workshoppen har været nyttig, for det er mit svage punkt at sætte ord på mine ideer, følelser og tanker,” siger Peter Loza, der her gennemgår sit arbejde med Gitte Luk. Foto: Pernille Bramming

”På et tidspunkt traf jeg en beslutning om at forlade mit arbejde som programmør. Det var et svært valg, men jeg havde ikke lyst til at programmere resten af mit liv,” siger Peter Loza.

Peter har specialiseret sig i at være bryllupsfotograf, men han fotograferer også andre store begivenheder som dåbsfester eller arrangementer på virksomheder. For ham er noget af den vigtigste læring, som han tager med sig fra workshoppen, at udvælge og redigere sine billeder samt hente inspiration i de andre deltageres arbejde, da alle har meget forskellige baggrunde og fotografisk stil.

Netop fagligheden og standarden for fotografiet er vigtig for Marwa Aboulaila, der er indehaver af Photopia.

”Vores vigtigste mål er uddannelse. Vi ønsker at forbedre standarden for fotografiet i Egypten og regionen, og vi dækker alle sider og emner, både mode, mad, portrætter, nyheder, alt. Fotografiet, billedet, er vigtigt, hver eneste dag møder vi billeder alle vegne. Fotos kan dokumentere fortiden, de viser begivenheder, de understøtter en sag, billeder kan være med til at hjælpe, fordi de viser lidelser. Vi kan ikke leve uden billeder,” siger hun.

Evnen til at fortælle historien bag billedet
Søren Pagter er leder af fotolinjen på DMJX og var i efteråret i Kairo for at undervise Hala, Peter og de andre deltagere. Han har tidligere underviste i fotojournalistik i Armenien, Iran og Rusland, men det er første gang, at DMJX laver et så omfattende og længerevarende workshop-forløb i udlandet.

Undervisningen består i at lære eleverne grundlæggende foto-færdigheder som opbygning og komposition af billeder, men for Søren Pagter har det også været vigtigt at give deltagerne en dybere forståelse for fotografiet.

”Vi hjælper deltagerne til at forstå, at fotografiet i sig selv skal fortælle noget – og det kan du så efterfølgende underbygge med ord. På grund af manglende erfaring og undervisning tager mange af dem billederne én-til-én – de tager en slags pasfotos, men billedet viser ikke, hvad der ligger bag af følelser, problemer og udfordringer,” siger han.

Den læring har Hala Hisham taget til sig fra den allerførste opgave Søren Pagter stillede holdet: Nemlig at opholde sig i tre timer inden for de samme 50 kvadratmeter.

”Jeg tog over 1000 fotos. Søren så dem alle sammen i gennem og kunne øjeblikkeligt afkode, hvordan jeg arbejdede og give mig feedback. Det var virkelig utroligt at opleve,” siger Hala Hisham, der havde valgt at berette om et par ”mekanikere” på et gadehjørne.

På grund af manglende erfaring og undervisning tager mange af dem billederne én-til-én – de tager en slags pasfotos, men billedet viser ikke, hvad der ligger bag af følelser, problemer og udfordringer.”

Søren Pagter
Leder af fotolinjen på DMJX

”Søren bemærkede, at jeg kun havde taget billeder af dem, mens de arbejdede, men der var ingen billeder af mekanikerne, når de holdt pause.”

Et springbræt til en levevej som fotograf
Netop evnen til at fortælle den bredere og perspektiverende historie, der gemmer sig bag billedet, er noget af det Søren Pagter ser som en vigtig del af sin undervisning. I Danmark og resten af Norden oplever han, at mange fotografer fortæller tingene meget direkte, mens han i lande som Egypten ofte oplever, at det er gennem dagligdagsproblemstillinger eller personlige historier, at samfundskritikken bliver rejst.

Hala Hishams udlængsel efter at opleve verden har foruden Danmark ført hende til blandt andet Indien, Tanzania, Zanzibar og Færøerne. Privatfoto

”For eksempel er der én af eleverne på kurset, der gerne vil lave en roadmovie langs Nilen. I virkeligheden vil han fortælle en historie om forureningen i Nilen og om dem, der har problemer med vandingen, men udadtil bliver det bare en rejsehistorie langs Nilen,” siger han.

For hverken Hala Hisham og Peter Loza er der den store tvivl om, at kærligheden til fotografiet kun er blevet intensiveret i forbindelse med deltagelsen i workshop-forløbet.

”Med fotografiet kan man flytte folk fra Tanzania til Kairo og omvendt. Det er som at rejse, men uden at skulle bevæge sig ud af stedet. Med mine fotos kan jeg vise mennesker. Jeg kan vise både, hvor forskellige og, hvor ens vi er. Det er det, jeg elsker at gøre,” siger Hala Hisham.