Arabisk kvindekamp på tværs af ideologi

Kvinderne har ikke fået meget indflydelse i politik i kølvandet på Det Arabiske Forår. Det blev det fælles ståsted i ligestillingskampen for salafister som kommunister på en konference i Jordan.

Fronterne er trukket op fra starten af konferencen. Der er kvinder med bare skuldre og bobbet hår, kvinder i sort niqab med sprække til øjnene, pragmatiske parlamentarikere og radikale feminister, kommunister, islamister og nationalister. Der er også mandelige kønsforskere, og en af dem er Oraib Al-Rantawi, generaldirektøren af Al-Quds Center for Political Studies, som har arrangeret konferencen “Women and Arab Spring” i samarbejde med KVINFO.

Al-Rantawi spankulerer veltilfredst rundt i lokalet med en stor cigar i munden og hilser på denne cocktail af østrogen fra 15 arabiske lande, som organisationen har inviteret til Amman. Over to dage skal deltagerne diskutere, om kvinder har fået mere politisk indflydelse med de politiske revolutioner og reformer, der har fulgt det såkaldte Arabiske Forår, og hvordan de voksende islamistiske bevægelser påvirker den offentlige diskurs om kvinder.

Vi lovpriser alle indsatser fra alle kvinder uanset tro eller ideologi i kampen for kvinders rettigheder Oraib Al-Rantawi, generaldirektør i Al-Quds Center for Political Studies

Allerede i det første indlæg bliver den konfronterende tone spidset til, da en kvinde fra Tunesien beklager sig over, at hun efter revolutionen ser flere og flere ”sorte telte” i Tunesien. To niqab-klædte repræsentanter fra Al-Islah, et moderat islamistisk parti i Yemen, kigger på hinanden.

”Jeg vil gerne understrege, at vi lovpriser alle indsatser fra alle kvinder uanset tro eller ideologi i kampen for kvinders rettigheder”, skærer Al-Rantawi igennem. Halvdelen af hesteskoen klapper, den anden surmuler. Mange af de ældre sekulære feminister mener, at det er kvindekampen på venstrefløjen, som har banet vejen for at kvinders politiske repræsentation overhovedet er på tale.

”De muslimske bevægelser er jo de største spillere i den arabiske verden, så vi bør arbejde sammen med dem for at udvikle deres agenda og diskurs og skubbe for dialog”, siger Hala Salem, administrerende direktør for Al-Quds Center for Political Studies. ”Det har vi arbejdet på siden 2005 – at sidde sammen og bygge broer mellem ekstreme sekulære og islamister”.

Forenet mod patriarkatet

De næste par timer gør deltagerne status på den kvindelige repræsentation i parlamenterne, indførelse af kønskvoter, forfatningsreformer og andre tiltag for at fremme kvinders ligestilling.

”I morges var der spændinger, men nu er det afslappet, folk føler, at de kan bygge på de fælles problemstillinger”, siger Al-Rantawi i pausen. For selvom der er organiserede kvindebevægelser, som har vundet mange små sejre i Tunesien, Marokko og Algeriet, Palæstina, Sudan og Yemen, så er den triste sandhed, at selvom kvinder har været aktive i bevægelserne for politisk forandring, så er de ikke blevet tilsvarende belønnet af deres mandlige kolleger.

Tværtimod så er der i Egypten, Tunesien og Jordan kommet øget ustabilitet og usikkerhed for kvinder, siger Dr. Alaya Allani, en fremtrædende historiker og researcher i islamisme i Nordafrika ved Manouba Universitet i Tunis. Han fortæller, at i Tunesien lever 25 procent af alle kvinder nu under fattigdomsgrænsen, og der efter revolutionen er en 20 procent stigning af piger, der ikke går i skole.

En del af forklaringen tilskriver Allani den salafistiske bevægelse, som er blomstret op i mange arabiske lande, og hvis diskurs forkynder, at kvinder er underdanige mænd og skal være hjemme. Det er ikke sket på samme måde i Tunesien, og Allani mener, det er på grund af en stærk infrastruktur for menneskerettigheder, som holder de konservative kræfter i skak.

”Vi er nødt til at gøre en anstrengelse for at rationalisere diskursen, og det kan ikke ske uden dialog”, siger Allani. De yemenitiske kvinder nikker og klapper.

F.v. Ghada Aleriany, medlem af Al-Islah partiet i Yemen og Dr. Mariam Sadiq al- Mahdi fra Umma Partiet i Sudan. Foto: Janne Louise Andersen
F.v. Ghada Aleriany, medlem af Al-Islah partiet i Yemen og Dr. Mariam Sadiq al- Mahdi fra Umma Partiet i Sudan. Foto: Janne Louise Andersen

En kvindernes sheikh

”Er der noget i islam, som støtter betragtningen om, at kvinder er underdanige mænd?” spørger Al-Rantawi, som bemærker, at mange liberale partier ofte ser kvinde-venlige ud på papiret, men i praksis ikke har kvindelig repræsentation i ledelsen.

Det er islamforsker og Sheikh Farid al Baji, som er stifter af Dar al-Hadith Al Zitounia Association i Tunis, inviteret til at give sit bud på.

”De som har set sig selv som kustoder af sharia og den religiøse videnskab har udvalgt visse religiøse tekster til at forme Islam efter deres egen interesse. Derfor er billedet af Islam forvredet, og vi har mistet de civiliserede koncepter. Nogle sheikhers opfattelse af at skulle være overordnet alle omkring dem, er en forvreden ide”, siger han og tilføjer, ”Hvis vi forholder os ukritiske, vil disse folk sikkert også genoplive slave konceptet”.

Han afbrydes af Asmaa al Farhan, som er datter af en ledende figur i Islamic Action Front, det Muslimske Broderskabs parti i Jordan. ”Vi er nødt til at stoppe med at anklage hinanden, hvis vi skal forbedre vores situation,” siger hun vredt.

Sheiken, som ofte modtager dødstrusler for sine synspunkter på kvinder i Islam, beder om hendes tålmodighed.

”Nogle religiøse lærde siger, at kvinder ikke har intellektet til at evne det religiøse. Vi fortæller dem, at der i profetens Hadith er bevis for, at manden også er ufuldkommen og kan mangle forudsætningen for perfektion, og at kvinder derfor har ret til at blive religiøse lærde, udstede fatwaer og tolke sharia”.

Så læner han sig tilbage i stolen, ”I sidste ende er det for det meste kvinden, som opdrager sin søn. Så manden er blevet gjort i stand til at forstå verden igennem en kvinde”.

Det er et budskab, som de fleste kvinder, udækkede som tilslørede, omkring bordet er begejstret for at høre, og sheiken modtager et stort bifald.

Sheikh Farid al Baji, stifter af Dar al Hadeth al Zaitouned Association i Tunis, begejstrede tilhørerne med sin progresive udlægning af kvinden i Islam. Foto: Janne Louise Andersen
Sheikh Farid al Baji, stifter af Dar al Hadeth al Zaitouned Association i Tunis, begejstrede tilhørerne med sin progresive udlægning af kvinden i Islam. Foto: Janne Louise Andersen

Muslimske kvindelige rollemodeller

Vi har masser af kvindelige forbilleder i Islam”, siger Laila Fashad fra det shiitiske parti The Islamic Supreme Council i Irak, og nævner blandt andet Khadija Bint Khuwaylid, Profeten Muhammads kone, som var en respekteret forretningskvinde. Og så fortæller hun, hvordan hun som studerende i 1981 blev arresteret for sin involvering i den shiitiske bevægelse, som var forbudt af Saddams Ba’ath-parti. I de seks måneder hun sad fængslet og  dagligt blev tortureret fandt hun mod og styrke i den irakiske politiske aktivist Amina Sadr bint al-Huda, søster til Mohammad Baqir al-Sadr, den ideologiske grundlægger af det shiaislamiske Dawa-parti i 1957 i Irak.  Bint al-Huda blev fængslet, tortureret og brutalt myrdet I 1980 efter Baqir al-Sadr havde skrevet et forsvar af den islamiske revolution i Iran.

”Jeg forestillede mig under torturen, at jeg bevægede mig i fodsporene på martyr Bint al-Huda”, siger hun. Der er helt stille i rummet.

”Der er ingen eksplicit udtalelse I koranen om, at kvinder ikke kan tage en lederposition”, afslutter Fashad, som er kandidat i Bagdad til næste parlamentsvalg.

”Jeg er nødt til at forstå dem, og de er nødt til at forstå mig”

”Det er det her, vi har behov for at høre. Denne session har været af stor værdi for mig. Jeg er muslim og stolt af min identitet, siger Roula Ajouz Sidani, medlem af ledelsen af Future Movement – Al Mustaqbal i Libanon, som har bare skuldre og korklippet blond hår.

”Jeg ville ønske, vi havde sheiker som ham i Syrien, men de ville blive arresteret, siger 29årige Maha Fattoum, et medlem af kommunistpartiet i Syrien. 

Nogle mænd har brugt religiøse tekster til at fremme deres egne interesser Ghada Aleriany, medlem af Al-Islah partiet i Yemen

”Politikken i Syrien har altid været at skabe tilbageståenhed. Vi har aldrig haft et civilsamfund, det har altid været forbudt at organisere sig.” Fattoum siger, det er kun blevet værre med krigen.

”I Syrien har kvinder nu tabt mellem at beskytte dem selv og at bevise deres kunnen i samfundet og i politik”, siger hun og nævner enker på 22 år uden uddannelse, som er nødt til at sende deres børn ud og arbejde.

”Jeg er fuldstændig enig med sheikhen i, at nogle mænd har brugt religiøse tekster til at fremme deres egne interesser”, siger niqab-klædte Ghada Aleriany fra Yemen. Hun er medlem af Al-Islah partiet, som har 13 kvindelige parlamentsmedlemmer, herunder menneskerettighedsaktivist og 2011 nobelprismodtager Tawakel Karman. 

Al Quds Center for Political Studies er en samarbejdspartner af KVINFO. Læs flere historie fra deres aktiviteter i Mellemøsten her: www.womendialogue.org 

”Kvinder er de fattigste i Yemen, analfabetismen er på 85 procent, og  mange af de fattigste kvinder er nødt til at bortadoptere deres børn, fordi de ikke kan brødføde dem”, siger Aleriany, som ønsker et gratis uddannelses- og sundhedssystem i Yemen.

Hun giver Roula Ajouz Sidani en folder om organisationen Bena’a Foundation, hvor hun og andre yemenitiske kvinder afholder kurser til at styrke kvinders selvværd og lederskabsevner. ”Det er vigtigt at høre alle disse forskelige holdninger. Jeg er nødt til at forstå dem, og de er nødt til at forstå mig”.

Konferencedeltagerne før hjemrejse til det forsatte arbejder for ligestilling og indflydelse. Foto: Janne Louise Andersen
Konferencedeltagerne før hjemrejse til det forsatte arbejde for ligestilling og indflydelse. Foto: Janne Louise Andersen