Den Sorte Skole fandt inspiration på festival i Tunesien

De danske dj’s tog til Tunesien, lagde en forbløffet sal ned og vendte selv hjem med inspiration.

I over 10 år har dj og producer kollektivet Den Sorte Skole givet liv til det sorte vinyl – først i hyldest til hiphoppen, senest til alt andet lækkert, der rammer deres trommehinde. De sidste par år har den 31årige Martin Fernando Jakobsen været på orlov fra gruppen til fordel for at give sin erfaring videre til unge aspirerende dj’s og hip-hop entuciaster i Mellemøsten og Sydøstasien.

Det var mens han boede i Beirut med sin kone og datter, at han fik ideen. Han ville have hans Sorte Skole crew ned og optræde og henvendte sig til Center for Kultur og Udvikling. De bed på og ville have mere. Så Martin spurgte sig selv; hvad er det en flok djs kan bidrage med et sted som Libanon? Og pludselig var ideen der: Give hiphoppens lyd og værktøjer videre til børn og unge i Libanons fattige flygtningelejrer. Sammen med Den Sorte Skole og det kvindelige Dj crew Ladybox fra København, gav de tre dj’s  liv til vinylet i palæstinensiske flygtningelejre i Libanon og Jordan.

Der går virkelig lang tid imellem, at jeg får en oplevelse med hip hop. Og det har jeg måske gjort for første gang i tre-fire år i dag Martin Højland, Den Sorte Skole

Projektet blev døbt Turntables in the Camps, men som det voksede sig ud af flygtningelejerne i Libanon og Jordan og videre til fattige boligområder i Cambodia og Myanmar blev det omdøbt Turning Tables. Senest har organisationen åbnet et studie i Tunis, hvor de producerer musik, musikvideoer og events med lokale hip hop kunstnere og aktivister. L’Angar Festival var kulminationen på et års arbejde i Tunesien, og i den anledning fik Jakobsen igen trekløveret samlet med hjælp fra Center for Kultur og Udvikling og MS ActionAid. Den 15. december stod Simon Dokkedal og Martin Højland på scenen i en gammel biograf i Tunis, mens Jakobsen sad i sit hvid-brun og orange farvede Adidas sæt på en af de grønne velourbetrukne biografstole og nød synet af hans to venner gøre det, de elsker allermest; give liv til det sorte vinyl.

Med Lektion III albummet, som er Højlands og Dokkedals værk, har Den Sorte Skole bevæget sig så godt som helt væk fra hiphoppens univers med samplinger af musik fra hele verden, der bevæger sig igennem elektroniske stilarter til folk, psychedelisk rock, reggae, klassisk musik, og en masse egne lydoptagelser.

Det er lidt af en satsning overfor publikummet i Tunis. Men Dokkedal ,34, og Højland ,33, står selvsikre ved deres turntables og MPD-afspillere og blander i lyntempo tusindvis af soundbites, som forenes i et originalt lydunivers.  Det omslutter de cirka 200 unge, der sidder som fortryllede i deres stole, ubevidst på vej gennem et tværsnit af verdensmusikhistorien.

Retur med inspiration i baggagen

”Man kunne mærke, at folk lige skulle finde ud af, hvad der foregik, og så var det som om, de tunede ind og tog med på trippet”, siger Højland efterfølgende. De to har optrådt rigtig meget det sidste halve år, men havde glædet sig til at spille for nogen, som aldrig havde hørt noget fra dem.

Det her er, hvad hip-hop handler om, et talerør for utilfredshed og problemer Martin Højland, Den Sorte Skole 

”Folk har virkelig synes, det var fedt. Der var fire pauser i musikken, hvor folk kunne give udtryk for det, der kunne man godt mærke, at der var nogen, som havde det helt vildt. En sagde, at han var følelsesmæssigt dybt medtaget, så det er godt”, siger Højland og smiler.

Efter koncerten gik de to danske musikere rundt og hilste på publikum og gav dem et visitkort med link til gratis download af albummet. De er allerede blevet inviteret tilbage til Tunis til sommer for at optræde på Fest, en lokal elektronisk festival. Jakobsen fik også en varm omfavnelse.

”Det har været fedt at være her og møde Martin og se, hvordan det hele har udviklet sig, og vi har mødt rigtig mange søde og inspirerende mennesker,” siger Højland og nævner den palæstinensiske rapper Boikutt.

”Der går virkelig lang tid imellem, at jeg får en oplevelse med hip hop. Og det har jeg måske gjort for første gang i tre-fire år i dag”.

”Ja, ham skal vi helt sikkert arbejde med”, tilføjer Dokkedal.

”Det er lykkes ham at skabe sin egen lyd, det lyder ikke som USA, og det er pisse fedt. Det lyder som en eller anden kaotisk elektronisk hip-hop storm, der kommer fra Ramalllah, hvor han kommer fra, og det er fedt”.

De synes begge, at det er fedt at komme til et sted, hvor folk har noget på spil.

”Der er en ild, som kommer ud kreativt. Meget af hiphoppen (i Tunesien) lyder old school og fra USA, men det her er, hvad hip-hop handler om, et talerør for utilfredshed og problemer”, siger Højland.

De har allerede udvekslet ideer om samarbejde med Boikutt efter hjemkomst til Danmark.  Her er deres næste koncert i Skuespilhuset den 2. og 3. marts sammen med den visuelle kunstnergruppe Dark Matters.

Se billeder fra koncerten og interview med Simon Dokkedal og Martin Højland her:

Den Sorte Skole på L’angar festivalen i Tunis from DAPP DK on Vimeo.