Unge dansere tager livtag med tabuer

Publikum i Århus fik sig én på opleveren, da de torsdag den 21. januar bænkede sig i salen hos Koreografisk Center Archauz for at se fire unge talenter fra Mellemøsten opføre deres første soloproduktioner nogensinde.

I dæmpet belysning trådte libanesiske Lizette Chedade ind på scenen. I trusser og med et skelet som dansepartner. Efter hende kom jordanske Ahmad Salhi svingende ind på scenen i et reb – og dansede med nøgen overkrop, vuggende hofter og sit ansigt skjult bag sin t-shirt.

”Dansen er en florlet camouflage, man kan lægge ned over de kontroversielle emner. Vi bruger dansen som ventil til at formidle temaer, som ellers er tabubelagte – for eksempel homoseksualitet og kvindelig seksualitet.

Det er som en leg – for dansen er åben for fortolkning og man kan til enhver tid sige, at den handler om noget andet,” pointerer Geoliane Arab fra Libanon, der er en af de unge dansere.

De fire dansere har deltaget i et tre uger langt træningsforløb på Archauz, der på flere planer har givet dem sved på panden.

”Allerede den dag, danserne ankom, hang der en stor plakat ude ved vejen om at de skulle optræde her i Århus,” fortæller Jens Bjerregaard, der er kunstnerisk leder på Archauz.

Sammen med Maqamat Dansekompagni i Beirut søsatte Archauz sidste år et intenst samarbejdsprojekt for unge dansetalenter fra Mellemøsten. Projektet støttes af Center for Kultur og Udvikling som en del af kulturprogrammet under Det Arabiske Initiativ.

I efteråret 2009 var Jens Bjerregaard i Beirut for at udvælge de fire dansere, der skulle til Århus, og han har bevidst valgt at udfordre eleverne.

Træningsforløbet er på 12 timer om dagen, og tanken om et århusiansk publikum har været en motor for de unge dansere. ”Vi har været meget nervøse – men det giver os et kick at mærke nødvendigheden af at skulle skabe og være kreative hver eneste dag,” siger Geoliane.

Foto: Jens Bjerregaard
Foto: Jens Bjerregaard

Maqamat Dansekompagni i Beirut har derfor taget de første skridt til etableringen af en regional danseskole. ”Takween” (skabelse) hedder den, og tanken er, at den skal være et springbræt for unge dansetalenter.

I tre måneder undervises de bedste unge dansere fra Libanon, Syrien, Jordan og Palæstina af crèmen af internationale koreografer, der på skift rejser til Beirut.

De fire dansere, der er på scenen i Århus, har sammen med andre spirende dansetalenter været på skolebænken hos Takween i efteråret 2009, hvor de bl.a. er blevet undervist af Jens Bjerreggard.

”Takween og kurset her i Århus er med til at give os en kunstnerisk identitet og holder os fast på, at det godt kan lade sig gøre at skabe en karriere inden for moderne dans.

Det er opmuntrende for os at se, hvor langt vi kan nå, og at lære andre at kende, der har samme drømme om at blive professionel danser.

Så er man ikke længere den eneste, der gør noget, der i manges øjne er mærkeligt,” siger Geoliane.

De fire danseres soloforestillinger trak fulde huse i Århus og skal desuden vises på BIPOD festivalen i Beirut til april. Værkerne blev præsenteret under titlen ”Ayaf” der betyder luftspejling.

De fire koreografer er Amal Khatib, Palæstina, Lisette Chedade, Libanon, Ahmad Salhi, Jordan og Geoliane Arab, Libanon.