3 min.

CKU: Morten Gøbel Poulsen, projektleder:

Arkivbillede

1. Hvad kendetegner jeres partnerskaber?

De er ligeværdige, åbne og baseret på, at begge parter har noget fagligt at give. Det er vigtigt, at der er et match mellem de danske og de arabiske partnere, så de kan give hinanden modspil. Kernen er det faglige, og undervejs bygges de personlige relationer på. Ofte er det dem, der bærer projekterne igennem svære tider.

De danske partnere er ikke nødvendigvis mellemøsteksperter, men de er lydhøre og fordomsfrie og leder ikke bare efter en eksotisk oplevelse i Damaskus.

De arabiske partnere er bevidste om deres egne styrker og accepterer ikke hvad som helst. Mange af dem har kontakt med et væld af internationale organisationer, og de laver ikke projekter, fordi de kan få støtte fra en donor, men fordi de har en vision.

2. Eksempel på et godt partnerskab

DJ projektet Turntables in the Camps er et eksempel på et stærkt partnerskab, hvor en kendt dansk kunstnergruppe – DJ kollektivet Den Sorte Skole – stiller sit personlige engagement til rådighed, og kobler sig op med en libanesisk partner, Al Jana Centret, der er en libanesisk humanitær organisation med et stærkt netværk i de palæstinensiske flygtningelejre.

Formålet med ’Turntables’ er at lave DJ workshops for unge palæstinensiske flygtninge i Libanon og Jordan. For at det kan lade sig gøre, er de rigtige kontakter altafgørende.

DJ workshops for unge palæstinensiske flygtninge i Libanon og Jordan
DJ workshops for unge palæstinensiske flygtninge i Libanon og Jordan.

Turntables in the camps
Martin Fernando Jakobsen fra Den Sorte Skole var i projektets opstartsfase bosat i Libanon, og kunne derfor bygge en stærk relation til den lokale partner.

Al Jana Centret er stærk på det organisatoriske og har de træningsfaciliteter, der sikrer en stor spredningseffekt i lokalmiljøet. Så resultatet blev et DJ projekt, der når ud til en gruppe unge, som ellers ikke ville have fået chancen for at deltage i et kulturelt projekt. I dag har Al Jana Centret og Den Sorte Skole etableret en permanent DJ skole i Beirut.

3. Særlige udfordringer ved partnerskaber i den arabiske region

Vi har oplevet en del kontroverser omkring budgetterne. Ofte har de arabiske partnere en forventning om, at danskerne kommer med en stor pose penge i ryggen – så her ligger der en pædagogisk øvelse for de danske partnere i at lægge budgettet frem, som det er.

En stor udfordring for os er at skabe balance mellem bistand og kunst. Kulturprogrammet skal både have plads til Mellemøstens dygtigste, vildeste og skæveste kunstnere, der skubber til regimerne og konstant udfordrer ytringsfrihedens grænser.

Samtidig er det et krav, at vi når ud til de fattigste grupper, bl.a. i flygtningelejrene, der har brug for nye måder at udtrykke sig på. Det er en udfordring at finde danske og arabiske partnere, der favner begge dimensioner.

Et eksempel på en arabisk partner, der vender udfordringen til noget positivt, er Maqamat Dance Theatre i Libanon, der er førende inden for moderne dans i regionen.

Maqamat Dance Theatre i Libanon
Maqamat Dance Theatre i Libanon. Foto: Jens Bjerregaard

Maqamat har skabt flere forestillinger sammen med danske koreografer, og har nu valgt at bruge sin kunstneriske kapacitet til at skabe et nyt danseprojekt i fængsler og i flygtningelejre i Libanon.

På den danske side er Betty Nansen Teatret et godt eksempel på en ideel partner for os. De arbejder på begge dimensioner – med teater af høj kvalitet, og med C:NTACT programmet, der rækker ud til nye publikumsgrupper og unge talenter, der ofte lever marginaliseret.