Radio med kvindefaktor hitter hos begge køn

Nisaa FM. Foto Gitte Young
Maysoun Odeh, stifter og direktør af Nisaa’ FM. Foto: Gitte Young

Tag bussen fra Jerusalem til Ramallah. Luk øjnene og lyt. Ud af højttalerne vil der med stor sandsynlighed strømme et tydeligt vidnesbyrd om, at palæstinensisk radio for- og af kvinder for alvor er blevet et hit i æteren.

Nisaa’ FM [Kvinder FM] er navnet på en radiostation, der gik i luften i juni 2010, dengang som nu med Maysoun Odeh som stifter og leder for de i alt 10 ansatte; syv kvinder og tre mænd.

“Et af de største tegn på succes for os er, at vores radiostation bliver spillet i de offentlige transportmidler – som for eksempel bussen mellem Jerusalem og Ramallah. Det betyder, at vi når virkelig langt ud”, siger Maysoun Odeh.

Vi vil som medie gerne medvirke til, at kvinder i højere grad bliver producenter frem for blot forbrugere inden for vores felt Maysoun Odeh, stifter og direktør af Nisaa’ FM

Radio til inspiration

Odehs udgangspunkt er at lave radio, som inspirerer og opmuntrer kvinder i de konfliktfyldte, besatte områder. Det sker gennem indslag og historier om rollemodeller – succesfulde kvinder fra alle samfundslag – og dertil en række andre emner, som radiochefen selv kunne tænke sig at høre.

“Om morgenen, hvor målgruppen er arbejdende kvinder, har jeg for eksempel lyst til at høre noget, der giver mig energi til dagen. Det kan være historier om andre kvinder – politikere, advokater, aktivister, men også sundhedstips og gode råd til karrieren”, fortæller Maysoun Odeh.

Selvom radioen om eftermiddagen har de hjemmegående kvinder som målgruppe, og derfor bringer programmer om familie, ernæring, film og bøger på tapetet, er sendefladen langtfra en damebladsluftig cocktail. Nisaa’ FM bringer nemlig også politiske analyser, programmer om kvinders rettigheder og konkrete sammenligninger af mænds og kvinders vilkår.

 Svært at skaffe medvirkende

Maysoun Odeh vil ikke kalde sig selv og radioen for feministisk i den forstand, at den er imod mænd, men både hun og programmerne er optagede af ligestilling og især, hvordan flere kvinder kan opnå ansættelse på ledende og beslutningstagende poster.
Radiostationen har som mål at skabe den type jobs til kvinder og kører derfor et trænings- og rekrutteringsprogram for kvindelige studerende. De studerende kommer i praktik og får træning på stationen, og de bedste bliver ansat bagefter.

“Vi vil som medie gerne medvirke til, at kvinder i højere grad bliver producenter frem for blot forbrugere inden for vores felt”, lyder det.

Hertil skal de, der udtaler sig i radioen som kilder, også helst være kvinder. Men det har ofte været svært at få kvindelige medvirkende til at stille op til interview i radioen, fortæller Nisreen Awwad , radiovært og producer på Nisaa’ FMs morgenprogram:

Det gælder om også at inkludere mænd, når man skal skabe forandring for kvinder Maysoun Odeh, stifter og direktør af Nisaa’ FM

“Det var svært i begyndelsen. Nogle kvinder synes ikke selv, de har noget at byde ind med. Der skal jeg så overbevise dem om, at det er vigtigt, at netop deres person, deres stemme og deres accent kan formidle deres historie”.
“Og så har jeg mange gange været ude og overbevise en ægtemand eller en søn, som ikke syntes, at deres hustru eller mor skulle i radioen. Nogle gange med succes, andre gange ikke”.

“Folk ved efterhånden, hvem vi er, og det hjælper selvfølgelig. Der er nu mennesker, som selv henvender sig for at medvirke, og nogle som er helt vilde med at fortælle deres historie i radioen”, siger hun.

Mænd skal inkluderes

En lytterundersøgelse, som stationen har fået foretaget, viser, at en stor andel af lytterne er mænd, og det er Maysoun Odeh glad for.

“Det gælder om også at inkludere mænd, når man skal skabe forandring for kvinder. Og vores mandlige lytterskare hører til de progressive befolkningsgrupper og er veluddannede. Det er for eksempel advokater, direktører og politibetjente, og jeg tror, de tænder på, at vi gør noget anderledes”, fortæller Maysoun Odeh, som ved hvad hemmeligheden for at tiltrække og holde på de mange mandlige lyttere er:

“Vi spiller vanvittig god musik!’ Og så tror jeg også, at vi har valgt et iørefaldende navn, som er opsigtsvækkende og lyder …sexet – på den ikke sexistiske måde – i mænds ører,’ siger hun. Hun ønsker at udvide radioens lytterskare, som hovedsageligt er mellem 23- og 50 år og fra middel- og overklassen, til de helt unge og de lavere indkomstgrupper.

Det forsøger Nisaa’ FM at gøre ved at bringe ’Radio i det fri’ (Outside Broadcast), som er radio sendt fra et mobilt radiostudie, som når ud til mere landlige områder, hvor større dele af befolkningen er fra lavindkomstgrupper.

Gæst i studet hos Nissa' FM. Foto: Nissa' FM
Gæst i studet hos Nissa’ FM. Foto: Nissa’ FM

Vigtige partnere og ambitioner om mere

Men selvom træerne langt fra vokser ind i radiohimlen, er der sket betragtelige fremskridt i løbet af radio Nisaa’ FMs tre år i luften.

“Det er afgørende, at vi nu har fået betydningsfulde partnere, som anerkender og samarbejder med os. Vi har for eksempel arbejdet sammen med kvindeministeriet og forskellige Ngo’er og givet dem en offentlig platform med vanskelige dagsordner. Emnerne kan være alt fra æresrelaterede drab til børneægteskaber. Det lyder måske simpelt, men selvom vi ikke er politiske, har det alligevel været vanskeligt. For kvindeorganisationer i Palæstina er per definition politiske – det er vi ikke, og derfor har folk haft svært ved at gennemskue – og have tillid til os”, forklarer Maysoun Odeh.

Men det er ikke kun palæstinensiske lyttere bosat i de besatte områder, der kan nyde godt af stationens tre daglige udsendelser og to ugentlige magasiner. Nisaa’ FM kan nemlig streames live over internettet, så den palæstinensiske diaspora over hele verden kan lytte med.

FAKTA

Radioen støttes af schweiziske The Womanity Foundation og deltog i et udvekslingsbesøg – en såkaldt twinning – med Danmarks Radio arrangeret af danske International Media Support med støtte fra Det Arabiske Initiativ.

Stationen er for nuværende finansieret 35 procent med reklameindtægter og 65 procent med donorstøtte. Ambitionen er, at den reklamefinansierede andel skal vokse.

Læs mere om og lyt til Radio Nisaa’

Følg Radio Nisaa på FB

Gitte Young er kommunikationsmedarbejder hos KVINFO