Foto: Simon Læssøe

Digital markedsplads skal give Huda og andre talentfulde kvinder adgang til verdens forbrugere

Det jordanske iværksætter-stjerneskud Sami Hourani har mareridt om, at Jordans mest udsatte grupper ikke opnår deres potentiale. Nu skal hans nye onlineshop hjælpe talentfulde kvindelige håndværkere med at tjene de penge, de fortjener.

I de første 30 år af sit liv arbejdede Huda Jabour ikke. Eller det passer faktisk ikke helt. Hun blev bare aldrig betalt for sit arbejde.

Hun passede sine og mandens to børn. Skiftede bleer. Holdt huset skinnende rent. Forberedte store måltider dag efter dag. Vaskede alt familiens tøj. Udførte alt det ubetalte arbejde, som forventes af mange syriske kvinder hver eneste dag. Imens arbejdede Hudas mand som chauffør i Kuwait og sørgede for at sende penge hjem til familien.

“Det har virkelig givet mig selvtillid. Jeg er faktisk vildt stolt over, at jeg tjener mine egne penge nu.” 

Huda Jabour
Producent af håndlavede sæber

Men i 2013 ændrede situationen sig. Den syriske hær intensiverede bombardementerne på storbyen Daraa og de nærliggende landsbyer. Det var netop i det område, at oprøret mod præsident Bashar al-Assad var begyndt mere end to år tidligere.

“Vores landsby blev bombet. Min søn plejede at gemme sig under bordet, når flyene kom,” fortæller Huda.

“Mange døde. Det var på tide at komme væk.”

Det tager typisk to-tre timer for Huda at fremstille sæberne. Hun laver dem ofte om aftenen, når hendes børn er gået i seng. Foto: Simon Læssøe.

Huda og hendes to børn flygtede til Jordan, hvor Hudas bror allerede befandt sig. De fandt en lejlighed lige syd for grænsen i Jordans næststørste by, Irbid. Hudas mand sender stadig penge til huslejen. Men pengene rækker slet ikke lige så langt, som de gjorde ude på landet i Syrien.

“I Syrien var udgifterne små. I Jordan er det en helt anden sag. Her er dyrt, og pengene forsvinder hurtigt,” fortæller Huda.

Hendes ældste søn har fået konstateret astma, og medicinen sluger en stor del af det månedlige budget.

Uddannelse satte skub i sæbeproduktionen

Hendes syriske veninde i Irbid opfordrede hende til at finde et arbejde. Men hvordan gør man det, når man hverken har en uddannelse eller den mindste erfaring? Og når man i øvrigt har så mange hjemlige pligter, at en 37-timers arbejdsuge er helt urealistisk?

“Jeg kedede mig tit derhjemme. Men nu har jeg travlt og lærer hele tiden nye ting.” Foto: Simon Læssøe.

I Hudas tilfælde fandtes svaret i et talent, hun ikke anede, hun besad, og i en nystartet onlineshop støttet af Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram (DAPP).

Veninden lokkede hende med til et kursus, som blev arrangeret af Oxfam IBIS’ jordanske partnerorganisation Johud. Her modtog de blandt andet undervisning i at lave smykker og fremstille sæbe. Sidstnævnte viste Huda sig at have et særligt talent for.

Hun imponerede til træningerne. Om aftenen klikkede hun ind på YouTube for at se videoer fra Saudi-Arabien og Tyrkiet med tips og tricks til at lave sin egen sæbe.

Nu fremstiller hun dagligt sæberne derhjemme i sit eget køkken. Hun smelter små stykker glycerin i gryder og pander hjemme på komfuret. De flydende masser blander hun med tørrede frø, naturlige olier og ekstrakter: Kakao, sheasmør, citronsaft, nigella-frø. Hun hælder de farverige blandinger over i små forme og pynter dem med roser, blomster eller urter. Efter få timer ligger de nydelige sæbestykker klar. Problemet var længe bare, at Huda ikke formåede at sælge dem.

Huda får ofte ideer til nye sæbe-varianter. Hun bliver inspireret af at se Youtube-videoer fra Saudi-Arabien og Tyrkiet, hvor sæbemagere viser deres kreationer frem. Foto: Simon Læssøe.

Sæberne var populære hos hendes familie og venner. Deres efterspørgsel kunne skaffe Huda omtrent 15 jordanske dinarer (140 kr.) om måneden. Men Huda havde fået større ambitioner.

“Jeg prøvede alt muligt. Men jeg kan ikke stå på markedet hele dagen. Jeg lagde sæberne på Instagram og Facebook. Det hjalp lidt, men det var så svært at finde kunder til sæberne,” fortæller hun.

Online markedsplads sender håndlavede produkter lige til døren

For et par måneder siden fik Hudas forretning så pludselig et rygstød: Den jordanske onlineshop Souqfann.com gik i luften. Souqfann er en online-markedsplads, som iværksætter-stjerneskuddet Sami Hourani og hans organisation Leaders Of Tomorrow har arbejdet på i mere end et år med støtte fra blandt andet Oxfam IBIS.

På hjemmesiden findes et stort udvalg af håndlavede kvalitetsprodukter, som er fremstillet af talentfulde håndværkere i Jordan. Her er malerier, møbler, smykker, tasker og meget andet til salg – blandt andet Hudas håndsæber som kan købes for omtrent 25-50 kroner per styk. Interesserede købere i Europa og hele Mellemøsten kan bestille produkterne direkte til deres dør – Souqfann sørger for leveringen.

Souqfann kan vise sig at være en gamechanger for Huda og andre kvindelige håndværkere i Jordan. De sociale normer gør det vanskeligt for kvinderne at forlade hjemmet og sælge deres produkter på Jordans markedspladser. Men via Souqfann får de adgang til et internationalt marked direkte fra deres stuer.

Souqfann er business og social ansvarlighed på samme tid. Det er den slags løsninger, som har gjort 32-årige Sami Hourani og Leaders Of Tomorrow til en vellidt samarbejdspartner for Oxfam IBIS og andre internationale civilsamfundsorganisationer – og et forbillede for andre jordanske iværksættere.

Tanken bag Souqfann er ifølge Sami Hourani, at håndværkere som Huda skal have mulighed for at fokusere på det, de er gode til. Og så sørger Souqfann for at rydde barriererne af vejen.

“Det er ikke en nødhjælps-hjemmeside. Det er en markedsplads for talentfulde mennesker, der har brug for hjælp til at opnå den succes, de fortjener.”

Sami Hourani
Iværksætter og direktør i Leaders Of Tomorrow

“En syrisk flygtning er sjældent ekspert i digital markedsføring. De har ikke erfaring i at lancere produkter online eller håndtere betaling fra udlandet. Og det kan man ærligt talt heller ikke forvente,” fortæller Sami Hourani fra sit kontor i centrum af Amman.

“Så de opgaver vil vi hjælpe dem med at klare.”

På Souqfanns hjemmeside kan man læse en kort historie om alle håndværkerne bag produkterne. Mange af dem er flygtninge. Mange bor i nogle af Jordans fattigste områder. Souqfann ønsker at støtte dem, der har færrest muligheder. Men en tragisk baggrundshistorie er ikke nok til at få sine produkter markedsført på hjemmesiden, siger Sami Hourani. Alle produkterne bliver grundigt testet for at sikre, at de har tilstrækkelig høj kvalitet.

Sami Hourani er uddannet læge. Da han fortalte om sine visioner for Leaders of Tomorrow, rystede hans forældre på hovedet. I dag er de stolte, fortæller han. Foto: Simon Læssøe.

“Det er ikke en nødhjælps-hjemmeside. Det er en markedsplads for talentfulde mennesker, der har brug for hjælp til at opnå den succes, de fortjener,” siger han.

“Det giver mig mareridt, når jeg tænker på, hvor mange i Jordan og regionen, der ikke får chancer nok, fordi ulighed og social uretfærdighed bremser dem.”

Dansk bistand støtter entreprenørskab i Jordan

Onlineshoppen har kun været i luften i få måneder. Via Oxfam IBIS støtter DAPP nu de sociale entreprenører i Leaders of Tomorrow med at få Souqfann til at vokse sig større og nå flere brugere i Europa og Den arabiske verden.

Ifølge Oxfams programleder i Jordan, Davide Costa, er Souqfann et glimrende eksempel på, hvordan man løser en af de udfordringer, som Oxfam og andre organisationer længe har kæmpet med i Jordan og andre arabiske lande.

Gennem træninger og kurser er organisationerne gode til at hjælpe folk med at opnå nye færdigheder og kompetencer. Men hvad hjælper det, hvis ikke der skabes nye jobs?

“Så er man jo lige vidt. Så er der bare 100 ansøgere til 10 jobs i stedet for 10 ansøgere til 10 jobs,” siger Davide Costa. “Men gennem moderne teknologi præsenter Souqfann en del af løsningen på det problem,” siger han.

Sami Hourani og Leaders of Tomorrow har tidligere bevist, at de er i stand til at skabe store internetsuccesser, der er med til at bekæmpe ulighed i det jordanske samfund. I 2011 – dengang internetblogs var det nye sort i Mellemøsten – startede Sami Hourani bloggen For9a- udtales forsa. Her postede han opslag, når han opdagede nye muligheder for at jordanere kunne søge stipendier på vestlige universiteter eller praktikophold hos virksomheder i Europa.

“I Jordan og Mellemøsten er der så mange muligheder, der kræver netværk og wasta (indflydelsesrige forbindelser, red). Det er ikke rimeligt. Og med mine ideer forsøger jeg at bekæmpe det.”

Sami Hourani
Iværksætter og direktør i Leaders Of Tomorrow

Med hjælp og støtte fra DAPP og Oxfam Ibis har Leaders of Tomorrow nu forvandlet For9a.com til en yderst populær hjemmeside blandt ambitiøse unge i hele Mellemøsten. Sitet har mere end en halv million brugere og hjælper unge med at finde frem til uddannelser, praktikophold, jobs og kurser i hele verden. For9a tilbyder også online-kurser, der træner brugerne i at skrive ansøgninger, lave et godt CV, lære nye sprog, lære at kode og meget, meget andet.

“I Jordan og Mellemøsten er der så mange muligheder, der kræver netværk og wasta (indflydelsesrige forbindelser, red). Det er ikke rimeligt. Og med mine ideer forsøger jeg at bekæmpe det,” siger Sami Hourani.

For et par år siden havde For9a.com nogle dage kun to-tre besøgende brugere. I dag logger flere tusinde mennesker ind dagligt. Sådan vil det også gå med Souqfann, forventer han.

Flere af medarbejderne hos Leaders of Tomorrow arbejder på flere projekter samtidig. De bruger blandt andet både tid på markedspladsen Souqfann og på For9a.com. Foto: Simon Læssøe.

Huda håber også at, at hendes omsætning vil vokse i takt med, at kendskabet til Souqfann vokser. Allerede i dag tjener hun mellem 50 og 100 dinarer (470-950 kr.) om måneden gennem Souqfann.

“Nu kan jeg selv betale min søns medicin. Og jeg kan sende min børn til ekstra engelsk privatundervisning og til Taekwondo-træning,” fortæller hun.

“Det har virkelig givet mig selvtillid. Jeg er faktisk vildt stolt over, at jeg tjener mine egne penge nu.”