8 min.

Arabiske online-medier i en brydningstid

De bliver lukket ned, mangler penge og sætter deres egen sikkerhed på spil. I en tid, hvor antallet af internet-brugere i Mellemøsten og Nordafrika ellers stiger og stiger, oplever folkene bag seriøse online-medier hårde kår. Nogle klarer sig alligevel godt.

De har kæmpet mod blokeringer, bøder og retssager, men det jordanske online-medie 7iber er her stadig, og interessen er stigende. Efter Det Arabiske Forår populært sagt blev til vinter, og mange kritiske røster forstummede, er kårene blevet svære for uafhængige, kritiske medier i Jordan og flere andre steder i Mellemøsten og Nordafrika, siger chefredaktør Lina Ejeilat.

Der er dog samtidig en voksende interesse for lige præcis det indhold, den type digitale medier leverer, siger Aida Al-Kaisy, der er Medie Reform-konsulent for MENA-regionen.

Populær leg med form og indhold

Mada Masr i Egypten gør det. Inkyfada i Tunesien gør det. Le Desk i Marokko gør det. 7iber i Jordan gør det. De fire digitale medier leger med form og indhold på en måde, der gør dem meget interessante at følge. Det mener Aida Al-Kaisy og Media Advisor and Program Manager hos International Media Support, Henrik Keith Hansen, der har særlig indsigt i digitale medier.

Han kalder jordanske 7iber for ”frontløber” inden for seriøse online-medier i Mellemøsten og Nordafrika (MENA), særligt fordi folkene bag tænker progressivt.

”De [onlinemedier], der klarer sig bedst, er dem, der har taget større og større afstand fra aktivismen og som i dag arbejder mere professionelt med indholdet”

Henrik Keith Hansen
International Media Support

”For eksempel har de lavet en række historier om syriske flygtninge ud fra princippet ”Flip the coin”, hvor opgaven går ud på at forsøge at se tingene fra den anden side. I det her tilfælde undersøgte de, om syriske flygtninge rent faktisk kan bidrage med noget til det jordanske samfund i stedet for at være en byrde, som de ellers ofte bliver beskrevet som”, siger han og tilføjer, ”De [onlinemedier], der klarer sig bedst, er dem, der har taget større og større afstand fra aktivismen og som i dag arbejder mere professionelt med indholdet”, siger han.

7iber, hvis navn betyder blæk på arabisk, begyndte netop som en aktivistisk drevet internetplatform for borgerjournalistik i Jordan i 2007. I dag er der 14 fastansatte journalister og et stort netværk af freelancere og frivillige bidragsydere.

Egyptiske Mada Masr, tunesiske Inkyfada og marokkanske Le Desk har også aktivistiske baggrunde og arbejder nu med at skabe mere professionelt indhold.

”Der er en voksende appetit for alternativt, uafhængigt online indhold, for mainstream medierne i MENA-regionen afspejler fortsat ejernes partiske synspunkter”, siger Aida Al-Kaisy.

Hun forklarer, at noget af det, der også gør dem særlige, er, at de eksperimentere med nye måder at fortælle historier på.

”For eksempel ved at bruge infografik og datavisualisering. Journalistiske værktøjer som blandt andre New York Times’ og Guardians websider har promoveret.”

De arbejder også med ”longreads” til internettet. Altså længere artikler, der for eksempel gør brug af en jeg-fortæller eller elementer fra fiktionens verden.

Overhørte unge bag tasterne

Noget andet, der binder de nævnte online-medier sammen, er, at det er unge, der står bag dem. Det er usædvanligt, at unge styrer medier i regionen, siger Aida Al-Kaisy.

”De almindelige medier er generelt set domineret af den ældre generation, mens online-medierne styres af yngre generationer. De medier, jeg har nævnt [Mada Masr, Inkyfada, Le Desk, 7iber], bliver alle styret af unge. De skriver også om unge, hvis stemmer ellers aldrig bliver hørt i mainstream medierne. Det er helt centralt for den type medier.”

I og med at det hele foregår online, udelukker det også en hel del potentielle læsere. Ifølge statista.com har kun omkring 30 procent af befolkningen i Mellemøst og Nordafrika-regionen adgang til internettet. Det er dog især de unge, der bruger internettet, og i og med at næsten halvdelen af befolkningen i MENA-regionen er under 24 år, peger meget på, at det digitale marked vil stige kraftigt de kommende år, skriver blandt andre Arab Media Outlook 2016-2018, der udgives af Dubai Press Club og Dubai Media City.

Der er dog flere sten på vejen for de kritiske medier.

Indskrænket frihed efter arabisk ”vinter”

Under Det Arabiske Forår oplevede folkene bag jordanske 7iber en bølge af frihed til at udtrykke kritik af forhold i samfundet, men efter protesterne stoppede, ændrede forholdene sig. Det er nu blevet vanskeligere at arbejde professionelt med journalistik på internettet i Jordan og flere andre lande i Mellemøsten og Nordafrika, siger Lina Ejeilat.

”Det er svært, fordi der har været en modreaktion på Det Arabiske Forår i flere lande. Der er meget, der er blevet meget, meget vanskeligere. For eksempel i Egypten, men også her i Jordan, hvor der er sket så mange ændringer siden 2011. Presseloven blev ændret i 2012, antiterrorloven blev ændret i 2014. Nu vil de introducere en ny lov for sociale medier. Samtidig bliver folk stillet for militærretten, sigtet for ting, de har skrevet på Facebook.”

“Mange spørger os, om vi har forandret os, om vi udfører selvcensur. Nej, siger jeg. Vi sikrer os bare, at vores fakta er 100 procent på plads. Det skal de være, når man kritiserer folk med magt.” Lina Ejeilat, chefredaktør for onlinemediet 7iber

Ifølge den uafhængige, amerikanske organisation Freedomhouse, der hvert år måler graden af frihed i verden, er pressen i Jordan ”ikke fri”, internetfriheden er ”delvis fri”. Myndighederne tolererer til en vis grad kritik, men der er blevet indført en række restriktive love, der gør det muligt at arrestere journalister. Desuden kan myndighederne blokere hjemmesider uden en retskendelse, det er sket flere gange for 7iber. I første omgang klarede de skærene ved at skifte mellem .org og .com. Det gjorde de flere gange, men til sidst indså de, at det ikke var en holdbar løsning. Derfor valgte de at følge myndighedernes krav, som blandt andet indebar, at de skulle have en redaktør, der var medlem af det jordanske journalistforbund, et forbund, der er styret af statsansatte journalister. Det var ikke let, men det lykkedes.

”Mange spørger os, om vi har forandret os, om vi udfører selvcensur. Nej, siger jeg. Vi sikrer os bare, at vores fakta er 100 procent på plads. Det skal de være, når man kritiserer folk med magt”, siger hun.

Postdoktor ved Al Jazeera Medieprojekt under University of Cambridge, Ali Sonay, siger også, at forholdene for digitale medier har ændret sig.

” Det er selvfølgeligt forskelligt fra land til land, men mange myndigheder blev alarmeret over protesterne i 2011, og over den rolle som online platforme spillede. De reagerede [på udviklingen] ved at bruge overvågningsprogrammer”, siger han.

I skrivende stund er egyptiske Mada Masr og en række andre netmedier i Egypten blevet regionalt blokeret.

En model, der dur

En af de største udfordringer for 7iber er dog penge. International Media Support støtter mediet økonomisk, og de modtager også støtte fra andre donere. Men det er ikke holdbart, siger chefredaktør Lina Ejeilat.

”Bæredygtighed er vores største udfordring. Det er vigtigt for os, at vi udvikler en uafhængig måde at finansiere indholdet på, så vi har ansat en forretningsudvikler. Vi prøver at være innovative og tænker blandt andet på reklamefinansiering, men det er svært. Dem, vi har kontaktet, vil enten have meget mere trafik på sitet, end vi har, eller de siger, at vi er kontroversielle og politiske, og at de derfor ikke vil reklamere hos os.”

Et andet problem med at modtage støtte fra især udlandet er, at det kan bruges som argument for, at de er ”i lommen” på udenlandske interesser. Lina Ejeilat understreger, at de af samme årsag har været meget selektive i forhold til, hvem de modtager penge fra. De har kun sagt ja til donere, der giver fuld redaktionel frihed.

Ifølge Henrik Keith Hansen fra IMS har de andre uafhængige netmedier nøjagtigt samme problem. Det er simpelthen svært at finde en holdbar forretningsmodel for den type medier, det gælder både i Mellemøsten og Nordafrika, og i resten af verden.

7iber-folkene har fundet en lille kilde til indtjening. De kan nemlig noget, som der er stadig stigende efterspørgsel efter i MENA-regionen, i takt med at antallet af internetbrugere stiger.  De underviser i multimedie storytelling, datajournalistik og infografik, altså teknikker de selv arbejder med til dagligt. Men den tid, de bruger på undervisning og webudvikling for andre, går fra at producere det, de allerhelst vil – nemlig indhold til deres eget medie.

I Egypten vil Mada Masr, ifølge Aida Al-Kaysi, forsøge at tiltrække nye brugere og at tjene lidt penge på at sælge merchandise og afholde koncerter og andre arrangementer.

De vil selv fortælle

Endnu et fællestræk ved flere af de særlige digitale medier i Mellemøsten og Nordafrika er, at flere af dem udgiver dele af indholdet på to sprog. Inkyfada skriver for eksempel på arabisk og fransk, imens Mada Masr og 7iber begge skriver på engelsk og arabisk.

7iber startede med udelukkende at skrive på engelsk, fortæller Lina Ejeilat.

”Det er vi faktisk lidt flove over nu, for hvilket ”borgermedie” udgiver på et fremmedsprog? I dag oversætter vi vores bedste indhold til engelsk, men vi overvejer at finde ressourcer til at oversætte endnu mere.”

Det skyldes blandt andet, at der er mange ikke-arabisk talende mennesker, der er interesseret i at følge udviklingen i den arabiske verden, men der er også en anden og måske endnu mere vigtig årsag.

”Jeg synes, at vi skal fortælle vores egne historier i stedet for altid at være afhængig af, at de internationale medier fortæller om os”, slutter Lina Ejeilat.