Hvad er DAPP kommunikationsfond og hvem kan søge?
DAPP kommunikationsfond er finansieret af Udenrigsministeriet og er for dig, der med nytænkende og effektive kommunikationsaktiviteter vil være med til at sætte fokus på DAPP’s projekter.
Det kan være, at du er journalist, dokumentarist, kunstner, studerende, NGO eller noget helt andet. Det vigtigste er, at du har noget på hjerte, og at du kan kommunikere det på en effektiv, innovativ og troværdig måde – hvad end det f.eks. er i form af en podcast, en tegneserie, en festival eller måske en original kommunikationsform, vi ikke har set før.
Her kan du se, hvilke projekter, der har fået bevilget midler i første ansøgningsrunde.
Ofte Stillede Spørgsmål
Hvem kan søge?
Det kan du! Det eneste formelle krav til ansøgere er, at du skal have en base (adresse og bankkonto) i Danmark. Vi har tidligere modtaget ansøgninger fra journalister, studerende, mediehuse, produktionsselskaber, billedkunstnere, dramatikere, grafikere og mange andre. Det, der tæller, er, at du har en god idé til, hvordan du vil kommunikere engagerende.
Hvor meget kan man søge, og hvad må man bruge finansieringen til?
Der kan ansøges om beløb op til 750.000 kr., mens det mindste beløb for ansøgning er 50.000 kr. Midlerne kan anvendes til de fleste udgifter relateret til dit projekt, herunder løn. Du kan finde en udførlig liste over, hvad pengene kan bruges til, i ansøgningsvejledningen. For yderligere oplysninger om specifikke udgifter og betingelser, henvises til det følgende afsnit.
Hvad skal kommunikationsprojekterne handle om?
For at kvalificere sig til støtte fra kommunikationsfonden skal et projekt relatere sig til DAPPs indsatser for jobskabelse og/eller menneskerettigheder i mindst ét af de fire DAPP-lande. At ’relatere sig til’ kan betyde forskellige ting, og det vil altid være en individuel vurdering, hvorvidt hvert projekt meningsfuldt inkluderer DAPPs programmer. Vi anbefaler, at du sætter dig grundigt ind i DAPPs arbejde [indsæt hyperlink til den underside med beskrivelser af projekterne] for at skabe et produkt, der flugter med DAPPs hovedprioriteter og indsatsområder.
Hvornår får man svar?
Alle ansøgere får svar senest seks uger efter deadline.
Hvad bliver ansøgningerne vurderet på?
Ansøgninger vurderes først på de administrative krav: Du skal bruge standardformater for ansøgning og budget, og ansøgningen skal være modtaget af sekretariatet inden deadline. Det ansøgte beløb skal falde inden for de nævnte grænser, og du skal opfylde de formelle krav til ansøgere. Det er også nødvendigt at inkludere overvejelser om din egen og eventuelle samarbejdspartneres sikkerhed ved rejser til DAPP-lande.
Når de formelle krav er opfyldt, vurderes ansøgningerne ud fra følgende kriterier:
- Sammenhæng mellem målgruppen og de ansøgte aktiviteter, samt sandsynligheden for, at kommunikationen når målgruppen.
- Innovation i aktivitetens emner, metoder, medier eller form; og sandsynligheden for, at aktiviteten skaber omtale i relevante medier.
- Væsentlig inddragelse af DAPP-aktører.
- Sandsynlighed for at skabe engagement omkring DAPP-programmet, især blandt danske beslutningstagere.
- Omkostningseffektivitet.
Vi anbefaler, at du har fondens strategiske prioriteter i mente, når du skriver din ansøgning:
- Skabe engagement.
- Sikre outreach.
- Være innovativ.
- Være troværdig.
Kan man få rådgivning i ansøgningsprocessen?
Ja, du er altid velkommen til at kontakte kommunikationsfondens sekretariat på kfonden@dapp.dk.
Hvad må du bruge pengene til?
Man kan søge om mindst 50.000 kr. og højst 750.000 kr. til sin kommunikationsaktivitet. Man må bruge fondsmidlerne på aktiviteter i Danmark.
Hvis aktiviteten involverer rejser, kan fonden også dække rejseudgifter. Man kan ikke få støtte til kommunikationsaktiviteter, som har markedsføring, kommercielle interesser, indsamling, medlemshvervning eller fundraising som hovedformål, eller som har et helt eller delvist mål om at udbrede partipolitiske eller religiøse budskaber.
Følgende liste specificerer, hvilke udgifter der kan søges støtte til hos fonden:
- Rejseomkostninger, f.eks. fly, forsikring, visa, ophold, forplejning og CO2-kompensation.
- Oversættelse og tekstning.
- Leje og forsikring af udstyr, der er nødvendigt for at gennemføre aktiviteten.
- Udgifter til aktiviteter og materialer i aktiviteten, fx kampagneaktiviteter, tryk/print, mobilisering af frivillige, redigering af publikationer, produktion og udbredelse af dokumentarfilm, podcast eller digitale værktøjer, SoMe.
- Udgifter til lokale services såsom fotografer eller producere i de fire DAPP-lande.
- Udgifter relateret til at indgå i netværk og samarbejde med andre for at udføre aktiviteten.
- Leje af lokaler, platforme mm. til afholdelse af aktiviteter.
- Ansøgers løn og professionelle honorarer, f.eks. til koordinering og/eller produktion af materialer, kommunikation, udbredelse, webudvikling.