4 min.

Nødråb fra uafhængige medier i Yemen

Chefredaktør Nadia Al Sakkaf er den eneste kvindelige chefredaktør på en avis I den arabiske region. Foto: Lotte Dahlmann/IMS

Den seneste tids folkelige protester mod styret i Yemen har fået annoncører til at smække pengekassen i. Det kan Yemens få uafhængige medier mærke. For Yemen Times, landets eneste uafhængige, engelsksprogede avis, er situationen livstruende: ”Hvis ikke vi får tilført kapital nu, holder vi ikke meget mere end en måned, siger ejer og chefredaktør af Yemen Times,” Nadia Al-Sakkaf.

Annoncekroner udgør den største indtægtskilde for Yemen Times, og som i mange andre lande i regionen tegner regeringsapparatet sig for en væsentlig del af annoncerne.

”På grund af den seneste tids uro, er annoncemængden faldet så meget, at vi har været nødt til at gå ned i sideantal fra de sædvanlige 16 til otte sider”, forklarer Nadia Al-Sakkaf.

Hendes stab har rapporteret flittigt fra den seneste tids demonstrationer, men Nadia Al-Sakkaf tror ikke at der ligger politiske motiver bag bladets krise.

Krise rammer de uafhængige hårdt

Et rundspørge foretaget af Yemen Times afslører, at flere uafhængige medier i Yemen står overfor samme udfordring. Ugeavisen Al-Masdar melder om et 70 procents fald i annonceindtægterne, og nogle af de 25 ansatte har ikke fået den sidste løn udbetalt.

En anden uafhængig – og ret lille – avis, Al-Nida’a, oplever også faldende annonceindtægter. Men her fylder annonceindtægterne mindre og løssalg mere i budgettet, og derfor er avisen ifølge chefredaktøren ikke så hårdt ramt.

Eksistensberettigelse

Der findes ikke pålidelige oplysninger om mediemarkedet i Yemen, og det er derfor vanskeligt at vurdere betydningen af de uafhængige medier. På spørgsmålet om eksistensberettigelsen af et engelsksproget medie som Yemen Times, siger Nadia Al-Sakkaf, der er den eneste kvindelige chefredaktør i regionen:

”Det er helt unikt, at halvdelen af reporterne er kvinder – selv vores sikkerhedspolitiske reporter er en kvinde. Som kvindelig chef er jeg med til at nedbryde stereotyper i vores samfund og til at styrke kvinders position – uanset om de er ansat her, er venner og familie eller vores læsere. Så avisen spiller en væsentlig rolle i Yemens demokratiske udvikling og i forhold til kvinders rettigheder”, siger hun.

Yemen Times blev etableret, da Nord og Syd Yemen blev forenet i 1990 og er dermed Yemens ældste, uafhængige avis på engelsk. YT etablerede som det første medie i landet en Internetudgave i 1997, og avisen bryster sig derfor af at have verdens største online arkiv om Yemen.

”Vi har spillet en pionerrolle ved som de eneste at fortælle verden på engelsk, hvad der foregår i Yemen”, siger Nadia Al-Sakkaf, hvis far grundlagde avisen.

I 2006 blev avisen hædret med International Press Institute’s pris: “Free Media Pioneer Award” . Samme år modtog chefredaktør Nadia Al-Sakkaf World Association of Newspapers ”Gebran Tueni Pris”.

Løsninger

På Yemen Times forsøger Nadia al-Sakkaf at undgå at skulle fyre medarbejdere, fordi hun ved, det vil kaste familier ud i store økonomiske og sociale vanskeligheder. I stedet forsøger hun at finde andre løsninger og overvejer blandt andet sponsorerede sider eller artikler indenfor specifikke områder.

Hun hilser desuden hjælp udefra velkommen. Men ifølge yemenitisk lov må medier ikke modtage finansiel støtte udefra, så mulighederne er begrænsede:

”Desuden ønsker vi ikke at sælge ud af vores uafhængighed. Men hvis nogen har en ide til, hvordan de kan støtte os professionelt og uden at skade os juridisk eller politisk, så er jeg lutter ører”, siger Nadia Al-Sakkaf.

Usundt mediemarked

Yemen Times er en af International Media Supports partnere i Yemen, og sammen med andre internationale mediestøtteorganisationer forsøger IMS at hjælpe de uafhængige medier i Yemen med at finde bæredygtige forretningsmodeller.

Antti Kuusi, programansvarlig for IMS’ aktiviteter i Yemen forklarer, at mediemarkedet i Yemen grundlæggende lider under en række strukturelle problemer:

”For det første er der alt for mange aviser i forhold til landets størrelse og læserskaren. Dertil kommer at de fleste enten er statskontrollerede, ejet af særinteresser som militæret eller politiske interesser, eller de er som Yemen Times og andre uafhængige medier afhængige af annoncemarkedet, som stort set er statsstyret.”

På sigt er der derfor behov for radikale forandringer, og her vil nogen uden tvivl bukke under, mens andre vil blomstre, siger han:

”I den aktuelle situation er der et stort behov for uafhængig, faktuel og pålidelig information til borgerne om, hvordan den politiske situation udvikler sig. Hvis de uafhængige medier kan udfylde det behov, kan krisen blive deres redning,” siger Antti Kuusi.

Sammen med World Association of Newspapers undersøger IMS i øjeblikket muligheden for at yde midlertidig assistance til Yemen Times.

Af Lotte Dahlmann, IMS