Foto: KADK

Kulturer flettes sammen i nye møbeldesign

Det Dansk-Egyptiske Dialoginitiativ har kastet sig ud i designdialog og stiller spørgsmålet: Hvad sker der, hvis man forsøger at kombinere skandinavisk minimalisme, faraoniske finesser og traditionelt egyptisk håndværk?

Det er én ting ikke at kunne forstå hinandens ord. Men kommunikationsbesværet kan være endnu større, hvis man heller ikke taler det samme designsprog.

Ord kan oversættes af en tolk. Men design udfordrer på en anden måde. Det ene sæt øjne ser en træramme, som det vil være obskønt ikke at skjule med stof. Det andet sæt øjne ser et elegant møbel, hvor træets skønhed træder frem.

”Det er vores ambition, at vi får formidlet kendskab til den rige, men ofte oversete, håndværkstradition der findes i Egypten, samtidigt med, at vi får udbredt kendskabet til den danske møbeltradition.”

Hans Christian Korsholm Nielsen
Koordinator, Dansk-Egyptisk Dialoginitiativ

For mange egyptere er dansk design med dets skandinaviske minimalisme som mad uden salt. For mange danskere derimod er moderne egyptiske møbler tunge og klodsede. På egyptisk betyder denne tyngde rigdom, mens det på dansk betyder ’svært at flytte på’.

Det Dansk-Egyptiske Dialoginitiativ i Kairo satte derfor dets evne som kulturel brobygger på prøve, da det i et nyt projekt forsøgte at skabe designdialog.

Det bragte studerende fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK) sammen med egyptiske designere og møbelfabrikanter for at undersøge, hvad sådan et møde kunne resultere i.

I november 2018 besøgte de danske studerende producenter, museer og universiteter og deltog i workshops om lokale håndværk for at finde inspiration til nye designs og koncepter.

Målet med projektet var at udvikle nye prototyper og produktionsmetoder, som relaterer sig til de egyptiske traditioner samtidig med, at det appellerer til europæiske øjne.

”Det er vores ambition, at projektet giver de studerende inspiration til deres fremtidige arbejde, og at vi får formidlet kendskab til den rige, men ofte oversete, håndværkstradition der findes i Egypten, samtidigt med, at vi får udbredt kendskabet til den danske møbeltradition,” siger Hans Christian Korsholm Nielsen, koordinator for Dansk-Egyptisk Dialoginitiativ.

”Derudover har vi haft det håb, at samarbejdet kunne føre til, at der bliver udviklet nye teknikker, som kan anvendes af producenterne i fremtiden, og at der bliver designet nogle møbler, der er salgbare på et egyptisk eller et dansk marked.”

Reelt var der tale om et møde mellem tre kulturer. På de egyptiske museer findes nemlig et faraonisk møbeldesign, som med dets bløde kurver og detaljerede ornamenter har sit helt eget udtryk.

En af dagene gik med undervisning i tekstiler bl.a. den særlige egyptiske broderiform, telli, hvor man broderer med metaltråd (oprindeligt sølvtråd). Foto: Per Henriksen.

Paradoksalt nok fandt danske designere en del af inspirationen til minimalismen i de old-egyptiske møbler, mens nutidig egyptiske design har sine rødder i europæisk Louis Seize-stil fra det 18. og 19. århundrede.

Udvekslingen af ideer er altså langt fra ny.

Vil række ud over traditionerne

De danske studerende vendte hjem til København for at omsætte den egyptiske inspiration til nye møbeldesign.

De sendte deres færdige tegninger til møbelproducenter i Egypten, som gik i gang med at fremstille dem, og i januar 2019 vendte de studerende tilbage til Egypten for sammen med producenterne at rette detaljerne til.

De færdige møbler blev til sidst udstillet på et møbelgalleri i Kairo.

Efterfølgende har flere af de studerende holdt kontakten med de egyptiske fabrikanter, og to af møblerne er ved at blive sat i produktion.

I det ene tilfælde er det en stol, som skal sælges i Egypten. I det andet er det en taburet, der skal sælges i Danmark.

Potentialet går nemlig begge veje. Ikea-møbler er blevet populært blandt den yngre generation i Egypten, og der er derfor en stigende interesse for det skandinaviske design. Samtidig kan der også være et marked i Europa for egyptiske møbler, der bygger på traditionelt håndværk og bæredygtige materialer.

Det kræver en helt særlig teknik at håndtere palmeribber i møbelproduktionen. Det får én af de danske designstuderende en workshop i her. Foto: Per Henriksen.

”Jeg håber det her fører til et mere permanent samarbejde,” siger Ahmed Bedair, en egyptisk designer og producent, der laver møbler og andre varer fremstillet af palmeribber – palmebladenes kraftige stilke.

”Vi forsøger at støtte det lokale håndværk og udvikle det. Vi vil gerne række ud over vores egne traditioner, så vores produkter også kan eksporteres til det europæiske marked. Derfor er det en fantastisk mulighed for os at samarbejde med danske designere,” siger han.

De nye møbler er et meget håndgribeligt udbytte af projektet. Men for de danske studerende handler det om mere end det, forklarer underviser Grethe Weber.

”Det afgørende er ikke om eksperimenterne lykkedes perfekt. Det vigtigste er processen, og de refleksioner, det sætter gang i. Projektet giver eksempelvis de studerende en ide om, hvad det kræver at få sine produkter ind på andre markeder, og hvordan man kan formå at kommunikere sine ideer til folk andre steder i verden. Det er blevet virkelig afgørende i en globaliseret verden,” siger hun.